Vybíráme elektromobil
Nejčtenější články
Elektrifikace firemních vozových parků, tedy implementace plug-in hybridních a čistě elektrických vozidel, se stala v poslední době jedním z nejdiskutovanějších témat. Některé firmy již se zaváděním začaly, další se přidají v následujících měsících a letech.
Cílem následujících řádků je dát odpovědi na dvě klíčové otázky:
1. Jak začít s přechodem k elektrifikované flotile vozidel?
2. Jaké parametry vzít v úvahu při výběru elektromobilu?
Ponechme stranou část plug-in hybridů, která není tématem tohoto webu a pojďme se podívat, na co se zaměřit při výběru čistě elektrického typu pohonu:
1. VÝBĚR VHODNÝCH UŽIVATELŮ
Elektrifikace vozového parku bude dlouhodobější proces, nikoliv náhlá změna, takže je klíčové v počátcích správně zvolit vhodnou skupinu uživatelů, která s využitím elektromobilů může nejlépe začít. Při analýze je třeba vzít v úvahu jízdní profil jednotlivých řidičů, počty jimi najetých kilometrů, možnosti dobíjení doma, v práci či na veřejných dobíjecích stanicích. Důležitá je možnost vyzkoušet si praktický provoz takového vozidla během zkušebních jízd v délce alespoň týdne, kdy mohou být odhalena případná úskalí.
2. PROŠKOLENÍ UŽIVATELŮ OHLEDNĚ SPECIFIK ELEKTROMOBILITY
Máme-li vybránu vhodnou skupinu řidičů, je třeba jim důkladně vysvětlit specifika provozu elektromobilu. Nová technologie si žádá úpravu jízdních zvyklostí. Vhodné je uspořádat informativní schůzky, které uživatelům pomohou plánovat cesty s ohledem na dojezd vozu, chytře dobíjet a připravit vozidlo před odjezdem (vyhřátí či vychlazení interiéru před odpojením dobíjecího kabelu), optimalizovat jízdní styl pro co nejvyšší dojezd auta, starat se správně o akumulátor a dobíjecí kabely a reagovat na další nejasnosti.
3. VOLBA NEJVHODNĚJŠÍHO MODELU
Nyní se již dostáváme k výběru samotného auta. Zde si uvedeme nejdůležitější parametry, které je třeba zvážit:
- Velikost vozidla – jak bude vůz využíván, koho a co bude přepravovat, jaký užitek má firmě přinést,
- Finanční možnosti a způsob financování – jak vůz budeme financovat, kolik prostředků k jeho pořízení a provozu máme,
- Dojezd vozu - kolik kilometrů vůz najede na jedno nabití - u některých modelů ovlivněno výběrem z více dostupných velikostí baterie; doporučujeme věnovat pozornost rozdílu mezi hodnotou udávanou výrobcem a reálným dojezdem, zejména v zimním období či při vyšších rychlostech,
- Rychlost nabíjení akumulátoru – rychlost pro nabíjení střídavým (AC) i stejnosměrným (DC) proudem je ovlivněna výkonem dobíjecí stanice a zejména výkonem palubní nabíječky vozu,
- Výbava vozu – s ohledem na optimalizaci dojezdu a vyšší uživatelský komfort doporučujeme do výbavy vozu zahrnout tepelné čerpadlo a je-li v nabídce, též možnost rychlejšího dobíjení střídavým (AC) i stejnosměrným (DC) proudem.
V posledních letech se na trhu objevují bateriové elektromobily nejrůznějších velikostí, tvarů a funkcí, včetně užitkových variant. Snad jedině lokálně oblíbená varianta kombi zatím schází. Cenově se jedná v případě ČR stále většinou o vozidla s vyšší pořizovací cenou oproti srovnatelným modelům se spalovacím motorem. Čím vyšší kategorii vozu však porovnáváme, tím je rozdíl menší. Řada výrobců plánuje na trh uvést elektromobily s pořizovací cenou do 500 tis. Kč. Již koncem tohoto roku se objeví první takový model.
Dojezd elektromobilu závisí na velikosti baterie a spotřebě elektrické energie. U řady modelů lze vybrat z více dostupných velikostí akumulátoru. Je nutné vždy dobře zvážit, jakému účelu bude vůz sloužit a podle toho vybrat vhodnou velikost. Tento výběr se odráží ve výši pořizovací ceny vozu a jeho samotné hmotnosti. Větší baterie tak generuje díky své vyšší váze též o něco větší spotřebu elektřiny, která ovlivňuje reálný dojezd. S výjimkou několika ryze městských vozidel je však dojezd ostatních elektromobilů dnes již 300 km a více. To bohatě postačuje na naprostou většinu cest, které uživatelé se svým automobilem podnikají (průměrný nájezd vozu v ČR činí 45 km za den).
Při výběru vozu je nutno zvážit dostupný výkon palubní nabíječky pro standardní nabíjení střídavým proudem (AC), kde je dnes normou 11 kW (u některých vozidel za příplatek jako položka nadstandardní výbavy) a výkon nabíječky pro rychlé dobíjení stejnosměrným proudem (DC). Tam je minimem výkon 50 kW, u novějších modelů 100 kW, u prémiových aut více než 200 kW.
Druhým faktorem, který ovlivňuje, za jak dlouho bude vůz znovu nabit, je výkon samotné dobíjecí stanice. AC wallboxy dnes mají nejčastěji výkon 22 kW, tam tedy prodleva nenastane. DC dobíjecí stanice však v řadě případů nabízí max. 50 kW, takže i když je vůz schopen rychlejšího dobití, bude limitován maximálním výkonem dobíjecí stanice. Poskytovatelé veřejné dobíjecí infrastruktury však instalují poslední dobou více tzv. ultra rychlých dobíjecích stanic, které, pokud to daný vůz umožňuje, dokáží dobít dojezd na dalších 100 km v řádu cca 10 minut.
Máme-li výběr konkrétního elektromobilu zdárně završen, přichází na řadu neméně důležitá fáze výběru a instalace dobíjecí infrastruktury v prostorách firmy a je-li to možné i v domovech řidičů. Z dosavadních zkušeností totiž dobíjení elektromobilu probíhá v průměru z 60% v domovech uživatelů, z 30% v práci a jen z 10% na veřejné dobíjecí infrastruktuře. Tématu nabíjení elektromobilů se věnujeme podrobněji v části webu Nabíjíme elektromobil (NUTNO DOPLNIT ODKAZ).
Jak je tedy zřejmé, při výběru elektromobilu je třeba vzít v úvahu řadu parametrů, které správce vozového parku v případě objednávání vozidel se spalovacím motorem nemusel řešit. Vše navíc „komplikuje“ překotný technologický vývoj, kdy se na trhu objevují nové modely s vylepšenými charakteristikami.
Společnost Arval má s elektromobilitou a přechodem od spalovacích motorů k elektrifikovaným alternativám bohaté zkušenosti. Neváhejte se na nás proto obrátit, rádi vám pomůžeme se v této oblasti lépe zorientovat.