Registrace nových osobních vozidel v čr a evropě v roce 2020
Nejčtenější články
Historický pokles registrací nových osobních vozidel ve všech sledovaných zemích (v průměru o 24%) provázený současně vysokým nárůstem podílu elektrifikovaných vozidel. V ČR bylo registrováno meziročně o 19% méně osobních aut, bateriové elektromobily však rostly o 431%. Oživení v roce 2021 ohrožuje pokračující pandemie a akutní nedostatek polovodičů.
Je naprosto zřejmé, že rok 2020 nemohl být ze známých příčin dobrým rokem pro registrace nových osobních vozidel v Evropě. Výrobní závody, dealerství a servisy byly nuceny přerušit svůj provoz z důvodu několika omezení v průběhu roku, což vedlo k nevídanému propadu poptávky po nových vozidlech. Podíváme-li se na statistiky zemí EU, EFTA (Island, Norsko, Lichtenštejnsko a Švýcarsko) a Velkou Británii, vidíme pokles o 24%.
Nejhůře zasaženými zeměmi bylo Španělsko (-32%), Velká Británie (-29%) a Itálie (-28%). V samotné České republice byl pokles o něco nižší (– 19%). V řadě zemí byl počet nově registrovaných vozidel nejnižší za desítky let, např. ve Francii se jednalo o nejnižší číslo od roku 1975.
Jediné Norsko zaznamenalo přibližně stejný počet registrací jako v roce 2019 (-0,7%). Čistě elektrické vozy zde dosáhly unikátního podílu 54% na nově registrovaných vozech díky daňovému zvýhodnění, resp. znevýhodnění vozidel se spalovacím motorem. Země chce ukončit prodej aut se spalovacím motorem do roku 2025.
Při detailnějším pohledu do statistik vidíme zrychlující se nárůst obliby elektrifikovaných vozidel. Tento segment rostl, i přes historický pokles trhu. Registrace čistě elektrických vozů se ve sledovaných zemích meziročně zvýšily o 107%, počty registrovaných plug-in hybridů pak o 210%. V České republice evidujeme s ohledem na nižší výchozí čísla ještě výraznější procentuální nárůsty – bateriové elektromobily rostly oproti roku 2019 o 431%, plug-in hybridy o 418%.
Tento nárůst je výsledkem řady podpor, dotací či bonusů, které jsou dnes v mnoha evropských zemích zavedeny a mají za úkol urychlit přijetí elektrifikovaných vozidel. A přestože koronavirová pandemie vyvolává velký tlak na státní výdaje, většina vlád v uplynulém roce zavedla nové dotace či navýšila již existující podpory tomuto segmentu vozidel, právě s cílem stimulovat poptávku po vozidlech šetrných k životnímu prostředí.
Očekávané oživení registrací nových vozů začátkem roku 2021 narušila nejen pokračující pandemie Covid 19, ale též akutní globální nedostatek polovodičů. Někteří výrobci již oznámili dočasné přerušení výroby vozidel. A odhaduje se, že v důsledku tohoto výpadku dodávek polovodičů bude chybět v prvním čtvrtletí tohoto roku až 670.000 vozidel.
Je zřejmé, že automobilový průmysl bude více a více závislý na dodávkách potřebné elektroniky. Auta, zejména ta elektrifikovaná, jsou více propojená s okolním prostředím, jsou trvale připojená na internet a připomínají již spíše „počítač na kolech“. Zejména evropští výrobci si v tomto smyslu uvědomují rizika naprosté závislosti na dodavatelích z Asie a již zvažují, jak situaci změnit. Ale budou opravdu schopni přemístit dostatečnou kapacitu výroby na náš kontinent?