Vývoj Tesly dotují ostatní automobilky

Automobilky, mající potíže se splněním emisního limitu nastaveného ze strany EU, volí cestu nákupu emisních povolenek od výrobců, kteří cíl plní. Největší zisk (1,6 mld. USD v roce 2020) prodej povolenek přinesl značce Tesla. Hlavně díky němu může pokračovat ve své expanzi a budování technologického náskoku oproti konkurenci.

Naprostá většina automobilových fanoušků jistě ví, že od roku 2020 platí v EU dlouho diskutovaný emisní limit 95 g CO2 na km. Ten musí v průměru splňovat všechny v daném roce prodané vozy každé automobilky. Zohledňuje se při tom váha produkovaných vozidel, tedy automobilky s většími a těžšími vozy mohou mít v průměru vyšší emise oxidu uhličitého než značky s lehčími auty.

Mezi jednotlivými výrobci existovaly značné rozdíly v aktivitách vedoucích ke splnění či alespoň maximálnímu přiblížení se tomuto limitu. Některým automobilkám (Toyota) stačilo rozšířit osvědčenou a již dříve vyvinutou technologii do více modelů, další značky uvedly na trh celou řadu nových elektrifikovaných modelů, s jejichž pomocí i díky bonifikaci (jeden prodaný elektromobil či plug-in hybrid s emisemi nižšími než 50g CO2 na km se do průměru počítal za dva) emisní cíl splnily.

Avšak existují i výrobci, kteří s elektrifikací své modelové řady začali později, nové modely se jim nedařilo na trh uvádět a prodávat v potřebném množství a bylo jasné, že emisní limit splnit nemohou. Aby se vyhnuli negativní publicitě spojené s placením vysoké pokuty vyplývající z nesplnění cíle, zvolili variantu se ze svých emisních „hříchů“ vykoupit formou emisních povolenek. Ty mohou získat od automobilek, které cíl bezproblémově splnily.

Jasným lídrem v plnění limitu je výrobce, který jiné než elektrické vozy s „papírově“ nulovými emisemi neprodává. Americká Tesla tak může vesele prodávat emisní povolenky v obrovském objemu. Jen za rok 2020 činil zisk z této činnosti 1,6 mld. USD a zajistil tak plusový výsledek hospodaření celé automobilky (721 mil. USD). Obchodními partnery byly při těchto transakcích pro Teslu skupiny FCA (Fiat Chrysler Automobiles) a General Motors. Odhaduje se, že celkově již Tesla získala z emisních povolenek neskutečnou sumu téměř 3 mld. USD! Může je totiž prodávat nejen v EU, ale i doma v USA. Tam funguje systém takzvaných emisních kreditů, které dostávají výrobci za prodeje elektromobilů. Pokud některá automobilka nevyrábí těchto aut dost, musí tyto kredity získat jinak – například je nakoupit od konkurenta, který jich má nadbytek.

Výsledkem těchto obchodů je naprosto paradoxní situace. Místo, aby automobilky prostředky samy investovaly do vývoje vlastních elektrifikovaných modelů, který je stejně nevyhnutelný, přispívají zcela zřetelně ke zvýšení technologického náskoku konkurenčního výrobce. Tesla takto získané prostředky investuje nejen do nových technologií (např. inovace baterií, automatizace výroby), ale též do stavby nových továren (v Berlíně a Texasu), které jí zajistí další dominanci na poli elektromobility.

Koncem roku 2020 byla oznámena informace, že další automobilkou, která musí od Tesly nakoupit emisní povolenky, je Honda. Ta sice svůj vlastní elektromobil má, avšak jeho prodeje nestačí na splnění emisního limitu a musí si tak svůj flotilový průměr vylepšit. Znamená to tedy další příjmy pro Teslu a tím i další náskok této značky před ostatními výrobci.

Napište nám

Další články

3. 5. 2023
Jsou elektromobily opravdu šetrnější k životnímu prostředí?
Ekologická stopa bateriových elektromobilů a její porovnání s konvenčními vozy je častým a vášnivým tématem diskuzí mezi zastánci a odpůrci elektropohonu.
Celý článek
22. 2. 2023
Prodej elektromobilů loni v Česku narostl o 47 procent
Prodej elektromobilů narostl v Česku o 47 procent na 3 895 nově registrovaných elektroaut. V celé EU se v loňském roce prodalo o čtvrtinu čistě bateriově poháněných elektromobilů více než v roce 2021, celkem 1 123 778. Vyplývá to z aktuálních dat zveřejněných Evropskou asociací výrobců automobilů (ACEA).
Celý článek
2. 1. 2023
Proč si firmy pořizují elektromobily?
Již déle než rok registrujeme v Arval CZ zvýšený zájem našich klientů o téma elektromobility. Od poněkud nesmělých prvních diskuzí a sondování informací, co tato oblast vlastně obnáší, jsme se postupně dostali k organizaci zatím dvou ročníků Arval Electromobility Day.
Celý článek
3. 8. 2022
S Arval EV kartou dobijete nově i při cestě k moři
Na jaře letošního roku jsme představovali novou vizuální podobu naší Arval EV karty pro dobíjení elektrických vozidel. A spolu s tím i rozšíření její akceptace do sousedních zemí (Německo, Rakousko, Polsko a Slovensko). Nyní můžeme přidat na seznam států, kde lze kartu využít, další typicky prázdninové destinace.
Celý článek
24. 5. 2022
Druhý Arval Electromobility Day je za námi
Již podruhé pozval Arval CZ své klienty, partnery a vybrané novináře na celodenní akci zasvěcenou elektrickým vozidlům a elektrokolům. Hlavním účelem setkání byla možnost vyzkoušet si připravené elektromobily a elektrická kola, účastníci se dozvěděli bližší informace o konceptu Arval 360° EV mobility a mohli si zasoutěžit při jízdě zručnosti a závodě ve virtuální realitě.
Celý článek
Více článků