Proč si firmy pořizují elektromobily?
Nejčtenější články
Již déle než rok registrujeme v Arval CZ zvýšený zájem našich klientů o téma elektromobility. Od poněkud nesmělých prvních diskuzí a sondování informací, co tato oblast vlastně obnáší, jsme se postupně dostali k organizaci zatím dvou ročníků Arval Electromobility Day.
Již déle než rok registrujeme v Arval CZ zvýšený zájem našich klientů o téma elektromobility. Od poněkud nesmělých prvních diskuzí a sondování informací, co tato oblast vlastně obnáší, jsme se postupně dostali k organizaci zatím dvou ročníků Arval Electromobility Day. Při těchto akcích si naši zákazníci mohli bateriové elektromobily vyzkoušet při testovacích jízdách a dozvědět se řadu užitečných informací. Dalším postupným krokem je samotné pronikání těchto vozů do flotil jednotlivých klientů. Od dob, kdy ke spočítání všech bateriových elektromobilů v našem fleetu stačily prsty obou rukou, jsme se notně posunuli a nyní provozujeme již více než 130 takových aut. A protože jsme s klienty v pravidelném kontaktu, víme, jaké důvody vedly k objednávce elektromobilu a jaké výhody mohou uživatelé z jejich provozu čerpat. V následujícím textu vám ukážeme bližší detaily.
Důvody pro pořízení elektromobilů
Každá firma má své vlastní motivy, proč i přes lokálně vyšší celkové náklady na provoz elektromobilu ve srovnání s vozem se spalovacím motorem tyto modely do svých flotil postupně zapojují.
Lze však vysledovat zhruba pět hlavních důvodů:
• Poolová (sdílená) auta, kde motivem firmy je dát možnost vyzkoušet si řízení bateriového elektromobilu co nejširšímu množství uživatelů a tím je zbavit obav a ostychu z této technologie.
• Fanoušci, průkopníci, ambasadoři elektromobility, tedy pečlivě vybraná skupina uživatelů, kteří jsou otevřeni být ve firmě prvními, kdo plnohodnotně vymění služební vůz se spalovacím motorem za „zelenější“ alternativu (velkou výhodou je otevřená mysl a možnost dobíjet doma) a ukáží dalším kolegům, že lze tuto změnu bez větších omezení provést.
• PR a marketingové důvody, kdy se chce firma primárně odlišit od konkurence, využít zajímavé a stále ještě trochu neobvyklé auto k vlastnímu zviditelnění a třeba též přilákání nových zaměstnanců.
• Tlak zahraničních mateřských společností, ESG cíle a snaha omezit dopad provozu vozidel na životní prostředí, jelikož dnes již většina společností má v těchto oblastech stanoveny své závazky, kterých je třeba v následujících letech dosáhnout, a elektromobily jsou jedno z řešení.
• Parkování zdarma zejména v Praze, kdy s registrační značkou začínající písmeny EL jste v tuto chvíli oproštěni od povinnosti hradit velmi vysoké částky za parkování firemních vozidel v pražských modrých zónách.
Výhody provozování elektromobilů
Ke známým a řekněme poměrně drobným výhodám typu odpuštění silniční daně, poplatku za využití dálniční sítě či parkování zdarma v centrech vybraných měst přibyl letos jeden zajímavější benefit, a to sice snížení zdanění užívání firemního elektromobilu k soukromým účelům. Nově je tak daňový základ uživatele navýšen jen o 0,5 % pořizovací ceny vozu včetně DPH, nikoliv o celé jedno procento jako u vozidel s emisemi nad 50 g CO2 na km. Vzhledem k vyšším cenám bateriových elektromobilů tato změna přinesla do mezd jejich uživatelů celkem zajímavé přilepšení. U vzorového auta s pořizovací cenou 1 mil. Kč se jedná o měsíční úsporu přibližně 1300 Kč.
Provozní náklady elektromobilů
Jednou z výhod provozování elektromobilů jsou též nižší provozní náklady. Studie ze zemí, kde je elektromobilita již delší dobu rozvinuta, udávají úsporu 40 % na servisních nákladech bateriových elektromobilů při porovnání s vozy s benzinovými motory. Podstatně nižší byly též náklady na samotné palivo, tedy energii. Avšak platí to i dnes, kdy cena elektrické energie výrazně stoupla?
Pojďme se podívat na vzorové porovnání nákladů na palivo/energii na ujetí 1 km:
• Uvažujme středně velké SUV, které je dnes jedním z nejpopulárnějších modelů z hlediska registrací nových aut
• Spotřeba benzinu vzorového auta v kombinovaném cyklu 6,5 litru na 100 km
• Spotřeba nafty vzorového auta v kombinovaném cyklu 5,5 litru na 100 km
• Spotřeba elektrické energie srovnatelného vzorového auta v kombinovaném cyklu 18 kWh na 100 km
• Aktuální průměrná cena litru benzinu (11/2022) 35 Kč bez DPH
• Aktuální průměrná cena litru nafty (11/2022) 37 Kč bez DPH
• Cena 1 kWh elektrické energie se započtením dalších poplatků za dodávku a distribuci (11/2022) 8 Kč bez DPH
• Náklady na 1 km u benzinové motorizace – 2,28 Kč bez DPH
• Náklady na 1 km u naftové motorizace – 2,04 Kč bez DPH
• Náklady na 1 km bateriového elektromobilu – 1,44 Kč bez DPH
I přes současné vysoké ceny elektrické energie je stále provoz elektromobilu výrazně levnější než provoz auta se spalovacím motorem. Teprve v extrémním případě jeho dobíjení výhradně na rychlodobíjecích stanicích, kde je vyšší cena za kWh elektřiny, se náklady vyrovnávají.
Zajímá vás více informací z oblasti elektromobility? Navštivte náš specializovaný web evnews.cz
Chcete poradit s přechodem na elektrifikovaný vozový park? Máte zájem o kalkulaci operativního leasingu? Zapůjčení elektromobilu z naší střednědobé půjčovny pro vyzkoušení na 1 až 24 měsíců? Poptáváte dobíjecí stanice či kartu na dobíjení v síti veřejných dobíjecích míst? Neváhejte se na nás obrátit – www.arval.cz