Statistiky za rok 2021 aneb nejprodávanější elektromobily na českém trhu
Nejčtenější články
Začátkem ledna se každoročně zveřejňují statistiky registrací nových vozidel za uplynulý rok. Pojďme do nich v krátkosti nahlédnout a podívat se, jak se dařilo zejména elektrifikovaným vozidlům. Vzrostl jejich podíl v České republice podobně jako v jiných evropských zemích? A na úkor kterého typu pohonu to bylo? Dozvíte se v následujícím textu.
Přestože automobilky téměř po celý loňský rok bojovaly s nedostatkem čipů a zákazníci ve většině případů museli na nový vůz čekat podstatně déle než v předchozích letech, podařilo se dle statistik Sdružení dovozců automobilů registrovat v loňském roce o 1,9% více nových vozidel než v roce 2020. Výsledný počet 206 876 automobilů je však podstatně nižší, než v nejlepším období mezi léty 2015-2019. V roce 2017 bylo registrováno přes 271 tisíc aut.
Nových plug-in hybridních aut se v loňském roce zaregistrovalo 3 851, což představuje meziroční nárůst o cca 95%! Jistě tomu pomohla výrazně se zvyšující nabídka modelů. Nejprodávanějším vozem byla nepřekvapivě Škoda Octavia PHEV, následovaná Škodou Superb PHEV a Seatem Leon PHEV.
V kategorii bateriových elektromobilů bylo v roce 2021 zaregistrováno 2 646 nových vozidel (podíl 1,28% na všech registracích), meziročně o 19% méně. Pokles má vysvětlení jednak v ukončení prodeje populárního a na elektromobil levného modelu Škoda Citigo iV. Navíc na konci roku 2020 registrovala automobilka Škoda větší množství modelu Enyaq jako dealerské vozy, které byly fyzicky předány klientům až o rok později. Právě Škoda Enyaq se s 738 kusy stala nejprodávanějším elektromobilem v ČR, na druhém místě se umístil Hyundai Kona electric (206 ks) a třetí je Tesla model 3 (201 ks).
Dohromady elektrifikované vozy (plug-in hybridy a bateriové elektromobily) tvořily 3,14% všech nově registrovaných vozů. Tento podíl je o čtvrtinu vyšší než v roce 2020, avšak desetkrát menší, než kolik činí podíl elektrifikovaných vozidel na objednávkách společnosti Arval ve všech zemích působnosti. Máme tedy lokálně velký prostor pro zlepšení.
Pohledem na ostatní typy pohonů zjistíme nárůst obliby benzínových motorizací na úkor nafty. Benzín měl v roce 2021 podíl 68% (65% v roce 2020), nafta klesla z 30% v roce 2020 na 25% v loňském roce. Mírně se zvýšil též podíl LPG (loni 1,09% oproti 0,63% v roce 2020) a klesl podíl vozidel na CNG (0,41% oproti 0,64%).
O aktuálním vývoji v letošním roce vás budeme na stránkách tohoto webu pravidelně informovat. Bude zajímavé sledovat, jak s podílem bateriových elektromobilů pohnou chystané dotace pro podnikatele.